Prohlédněte si areály dopravního podniku z pohodlí domova
každý měsíc vás čeká jedna virtuální prohlídka provozoven DPMB, a. s.
Dopravní podnik města Brna, a. s., má po celém městě řadu známých i neznámých areálů: vozovny, měnírny, dílny, dispečinky,...
Díky našim virtuálním prohlídkám si je můžete proletět, projít a prohlédnout i z pohodlí svého domova.
Kromě videí jsme pro vás ke každému z areálů připravili také fotogalerii a několik zajímavých faktů, které určitě potěší každého fanouška hromadné dopravy.
Videoprohlídky i fotogalerie budou zveřejňovány v měsíčních intervalech v průběhu celého roku 2021.
Milí cestující a fandové městské hromadné dopravy,
obtížné situace jsou příležitostí
hledat nové cesty a nové nápady.
Doba příliš nepřeje hromadným akcím, ale vy určitě víte, že vás rádi zveme k nám do prostor Dopravního podniku města Brna.
Připravili jsme pro vás proto sérii virtuálních prohlídek našich vozoven a pracovišť a každý měsíc vám přineseme jednu.
Přeji vám příjemnou zábavu.
Ing. Miloš Havránek
generální ředitel DPMB, a. s.
Kde najdete areály DPMB:
Bystrc
areál lodní dopravy
přístaviště a doky, které tvoří zázemí pro všechna plavidla lodní dopravy
Komín
trolejbusová vozovna
moderní trolejbusová vozovna z roku 1997
Medlánky
tramvajová a autobusová vozovna, ústřední dílny
nejrozlehlejší a nejrozmanitější areál dopravního podniku
Slatina
trolejbusová a autobusová vozovna
rozsáhlý areál zahrnující odstavné plochy pro trolejbusy i autobusy
Pisárky
tramvajová vozovna
nejstarší tramvajová vozovna v Brně, která pamatuje ještě provoz koněspřežné dráhy
Husovice
trolejbusová vozovna
původně tramvajová vozovna, která dnes poskytuje zázemí desítkám trolejbusů
Údolní
podzemní měnírna
měnírna z roku 2002 se nachází v podzemních prostorách poblíž Obilního trhu
Novobranská
ústředí firmy
administrativní budova v centru města, kde sídlí nejen vedení firmy, ale také dopravní dispečink, tarifní centrum nebo informační kancelář
Radlas
měnírna
nejstarší měnírna v Brně je v provozu od roku 1900
Tábor
energetický dispečink
z nenápadné budovy v ulici Tábor se dálkově řídí napájení celé sítě tramvají a trolejbusů
Olomoucká
měnírna
malá budova skrytá mezi vlakovou tratí a několikaproudou křižovatkou skrývá malé překvapení
Královo Pole
měnírna, bývalá vozovna
jedna z nejstarších budov Dopravního podniku bývala kdysi malou tramvajovou vozovnou
Pisárky
hala denní údržby
Každodenní údržba tramvají probíhá ve večerních a nočních hodinách po návratu z provozu. Oknem, které má plochu 132 metrů čtverečních, tak mohou lidé z ulice sledovat, jak se vozy připravují na další den. Každý den během večerních a nočních hodin touto halou projede až 130 vozů.
Venkovní opláštění budovy je navrženo tak, aby tlumilo hluk projíždějících tramvají na lince 1. Tvoří jej 108 hliníkových pyramid, které díky perforaci odráží oproti běžné fasádě jen přibližně polovinu hluku. Logo DPMB umístěné na hale je v noci barevně podsvícené.
zprovoznění:
2020
plocha samotné haly:
přes 1 600 m²
dvě podzemní úrovně a dva ochozy nad zemí
Pisárky
hala denní údržby
Každodenní údržba tramvají probíhá ve večerních a nočních hodinách po návratu z provozu. Oknem, které má plochu 132 metrů čtverečních, tak mohou lidé z ulice sledovat, jak se vozy připravují na další den. Každý den během večerních a nočních hodin touto halou projede až 130 vozů.
Venkovní opláštění budovy je navrženo tak, aby tlumilo hluk projíždějících tramvají na lince 1. Tvoří jej 108 hliníkových pyramid, které díky perforaci odráží oproti běžné fasádě jen přibližně polovinu hluku. Logo DPMB umístěné na hale je v noci barevně podsvícené.
rok zprovoznění:
2020
plocha samotné haly:
přes 1 600 m²
prohlídka bez popisků
průlet halou
exteriér budovy
suterén haly
Pisárky
tramvajová vozovna
Nejstarší vozovna Dopravního podniku prošla dlouhým vývojem od stájí koněspřežné tramvaje až po nejmodernější zázemí pro provoz současných tramvají.
Současná podoba areálu, zahrnujícího krytou vozovnu, odstaviště tramvají, halu denní údržby vozů, malé dílny, několik administrativních budov, skladišť a dalších objektů, je výsledkem mnoha různých rekonstrukcí a přístaveb, ale na některých místech je stále patrný původní vzhled cihlových budov z konce 19. století.
rok zprovoznění:
1870 (stáje a depo koňespřežné tramvaje)
1884 (přestavba pro parní tramvaje)
1898 (přestavba pro elektrické tramvaje)
plocha celého areálu:
přes 45 000 m²
prohlídka bez popisků
hlavní hala vozovny
servisní zázemí
mycí linka a odstavná plocha
bonus: nástěnná malba
Bystrc
areál lodní dopravy
Lodě a Bystrc prostě patří k sobě. Po zahájení provozu lodní dopravy na Brněnské přehradě sloužil lodím jako zázemí dřevěný vojenský hangár, který vydržel v provozu celých třicet let. Teprve v roce 1980 vznikl objekt určený k rekonstrukci lodí s dílnami a kancelářské budovy.
Současná moderní budova, která svým vzhledem připomíná velkou loď pochází až z roku 1995. Další velkou rekonstrukcí areál prošel v roce 2011, kdy vznikla nová výpravna s pokladnou a zázemím pro cestující.
rok zprovoznění:
1949
plocha celého areálu:
přes 6 000 m²
Bystrc
areál lodní dopravy
Lodě a Bystrc prostě patří k sobě, a to už třičtvrtě století! 5. května letošního roku totiž oslavíme 75 výročí zahájení provozu lodní dopravy na Brněnské přehradě.
Původně sloužil lodím jako zázemí dřevěný vojenský hangár, který vydržel v provozu celých třicet let. Teprve v roce 1980 vznikl objekt s dílnami, určený k rekonstrukci lodí, a kancelářské budovy.
Současná moderní budova, která svým vzhledem připomíná velkou loď, pochází až z roku 1995. Další velkou rekonstrukcí areál prošel v roce 2011, kdy vznikla nová výpravna s pokladnou a zázemím pro cestující u přístaviště.
rok zprovoznění:
1946
plocha celého areálu:
přes 6 000 m²
prohlídka bez popisků
kotviště lodí
průlet hangárem
přístaviště
bonus: spouštění lodí na hladinu
Husovice
trolejbusová vozovna
První brněnské trolejbusy v roce 1949 nalezly útočiště práve v husovické vozovně, která byla postavena už v roce 1929, ale až do příchodu trolejbusů sloužila výhradně tramvajím. Počet trolejbusů pak s rozvojem provozu postupně narůstal až nakonec v roce 1972 byly tramvaje úplně vytlačeny.
Kromě samotné odstavné plochy a haly pro trolejbusy v této vozovně naleznete také menší dílny se zázemím pro opravu trolejbusů, mycí linku nebo provozovnu techniků trolejového vedení (lidově nazývaných »dráteníci«).
rok zprovoznění:
1929 (tramvajоvá vozovna)
1949 (první trolejbusy)
plocha celého areálu:
přes 10 500 m²
prohlídka bez popisků
hlavní hala vozovny
garáž retro-vozidel
mycí linka a údržba trolejového vedení
Tábor
energetický dispečink
Počátky existence energetického dispečinku sahají až k roku 1963, kdy ještě pod názvem "dispečink měníren" sídlil na ulici Radlas. V roce 1994 se dispečink přestěhoval do nové budovy na ulici Tábor v Žabovřeskách.
Dispečink odpovídá za provoz trakční napájecí sítě, za dodávku elektrické energie z měnírny přes kabelovou síť do trolejí. To vše probíhá za pomocí 955 km kabelů, které protkávají celé město.
rok zprovoznění:
1963 (na ul. Radlas)
1994 (na ul. Tábor)
Tábor
energetický dispečink
Počátky existence energetického dispečinku sahají až k roku 1963, kdy ještě pod názvem "dispečink měníren" sídlil na ulici Radlas. V roce 1994 se dispečink přestěhoval do nové budovy na ulici Tábor v Žabovřeskách.
Dispečink odpovídá za provoz trakční napájecí sítě, za dodávku elektrické energie z měnírny přes kabelovou síť do trolejí. To vše probíhá za pomocí 955 km kabelů, které protkávají celé město.
rok zprovoznění:
1963 (na ul. Radlas)
1994 (na ul. Tábor)
prohlídka bez popisků
centrální dispečink
měnírna
rozvodna
Slatina
trolejbusová vozovna
Nejmenší trolejbusová vozovna v Brně byla v areálu, který dříve sloužil pouze autobusům, zřízena v roce 1984 a pojme kolem 50 vozů. Ty obsluhují převážně linky na trati od Hlavního nádraží do Šlapanic (linka 31) a do Slatiny (linka 33).
Součástí trolejbusového provozu je hala, ve které probíhá drobná údržba vozů, a odstavná plocha se smyčkou.
rok zprovoznění:
1984
plocha celého areálu:
přes 55 000 m²
plocha trolejbusového provozu:
přes 7 500 m²
prohlídka bez popisků
hala denní údržby
odstavná plocha trolejbusů
Slatina
autobusová vozovna
Největší autobusová vozovna v Brně slouží Dopravnímu podniku od roku 1976, kdy nahradila garáže ve štýřické ulici Grmelově.
Kromě odstavné plochy pro stovky autobusů areál zahrnuje také několik hal pro údržbu vozů, mycí linku, gumárnu, stanici STK a měření emisí, administrativní budovy a od roku 2014 také rychlostní plničku stlačeného zemního plynu pro CNG autobusy, které všechny sídlí právě ve Slatině.
rok zprovoznění:
1976
plocha celého areálu:
přes 55 000 m²
plocha trolejbusového provozu:
přes 47 000 m²
Slatina
autobusová vozovna
Největší autobusová vozovna v Brně slouží Dopravnímu podniku od roku 1976, kdy nahradila garáže ve štýřické ulici Grmelově.
Kromě odstavné plochy pro stovky autobusů areál zahrnuje také několik hal pro údržbu vozů, mycí linku, gumárnu, stanici STK a měření emisí, administrativní budovy a od roku 2014 také rychlostní plničku stlačeného zemního plynu pro CNG autobusy, které všechny sídlí právě ve Slatině.
rok zprovoznění:
1976
plocha celého areálu:
přes 55 000 m²
plocha trolejbusového provozu:
přes 47 000 m²
prohlídka bez popisků
servisní hala
turnusová hala
odstavná plocha
mycí linka
bonus: ranní výjezdy z vozovny
bonus: autobusové srdce
bonus: chemická laboratoř
bonus: nástěnná malba
Novobranská
ústředí firmy, dopravní dispečink
Do budovy na adrese Novobranská 18 se vedení Dopravního podniku města Brna přestěhovalo v roce 2001. Nová moderní budova ale není jen administrativním centrem, sídlí zde také dopravní dispečink, tarifní a kontaktní centrum, prodejna jízdních dokladů nebo informační kancelář DPMB.
rok zprovoznění:
2001
výška budovy:
6 pater
Komín
trolejbusová vozovna
Dlouho očekávaná nová trolejbusová vozovna byla zprovozněna v roce 1997. Dvoupodlažní budova je 240 metrů dlouhá, 42 metrů široká a svým vzhledem připomíná loď.
Spodní podlaží je určeno pro lehkou a střední údržbu vozidel, zatímco horní patro slouží k odstavování desítek trolejbusů. V areálu se nachází také mycí linka a krytá testovací dráha pro zkoušení opravených trolejbusů.
rok zprovoznění:
1997
plocha celého areálu:
přes 19 000 m²
Komín
trolejbusová vozovna
Dlouho očekávaná nová trolejbusová vozovna byla zprovozněna v roce 1997. Dvoupodlažní budova je 240 metrů dlouhá, 42 metrů široká a svým vzhledem připomíná loď.
Spodní podlaží je určeno pro lehkou a střední údržbu vozidel, zatímco horní patro slouží k odstavování desítek trolejbusů. V areálu se nachází také mycí linka a krytá testovací dráha pro zkoušení opravených trolejbusů.
rok zprovoznění:
1997
plocha celého areálu:
přes 19 000 m²
prohlídka bez popisků
servisní podlaží
jízda odstavnou halou s malým průvodcem
venkovní prostory areálu
Radlas
měnírna
První a mezi lety 1900 – 1926 jediná brněnská měnírna stávala v ulici Plynárenské poblíž městské elektrárny. V roce 1954 ji nahradila nová, stojící jen o pár kroků dál v ulici Radlas, a v ní fungoval od šedesátých letech také energetický dispečink tramvajové a trolejbusové sítě.
rok zprovoznění:
1900 (původní měnírna na ul. Plynárenské)
1954 (současná měnírna na ul. Radlas)
Olomoucká
měnírna
Nevěděli jsme, zda toto video přidat mezi běžné prohlídky, či mezi bonusy v kategorii "Umění v DPMB". Olomoucká měnírna je totiž vcelku nenápadným, někdo by řekl až nudným pracovištěm bez stálé obsluhy...
Ale! V devadesátých letech minulého století, poté, co se dohled nad energetickou sítí přesunul jinam, zapůsobilo v této malé budově kouzlo lidové tvořivosti, či chcete-li naivního umění.
No řekněte sami: Kdo by nechtěl žít v Tmíšni, na Letišucké nebo ve Čtvršově Hybeti?
Olomoucká
měnírna
Nevěděli jsme, zda toto video přidat mezi běžné prohlídky, či mezi bonusy v kategorii "Umění v DPMB". Olomoucká měnírna je totiž vcelku nenápadným, někdo by řekl až nudným pracovištěm bez stálé obsluhy...
Ale! V devadesátých letech minulého století, poté, co se dohled nad energetickou sítí přesunul jinam, zapůsobilo v této malé budově kouzlo lidové tvořivosti, či chcete-li naivního umění.
No řekněte sami: Kdo by nechtěl žít v Tmíšni, na Letišucké nebo ve Čtvršově Hybeti?
Medlánky
ústřední dílny
Součástí areálu medlánecké vozovny jsou i budovy ústředních dílen, které již od roku 1965 slouží k velkým opravám vozidel všech tří trakcí a v posledních dekádách také ke konstrukci nových vozů jako jsou tramvaje Vario a Drak.
Kromě samotné dílenské haly zde nalezneme i spoustu menších specializovaných pracovišť, například kovárnu, karosárnu, zámečnickou, stolařskou a čalounickou dílnu, kabelárnu, lakovnu a mnoho dalších.
rok zprovoznění:
1965
plocha celého areálu:
přes 105 500 m²
plocha budov ústředních dílen:
přes 30 500 m²
prohlídka bez popisků
hlavní hala
lakovna
elektrodílna
Údolní
podzemní měnírna
Běžný kolemjdoucí si při procházce po Obilním trhu nemusí ani povšimnout malého poklopu, za nímž se skrývá rozsáhlá podzemní měnírna proudu, kterým napájí tramvaje a trolejbusy. Uvnitř se kromě hlavní vstupní místnosti nachází i místnost dozoru a místnost pro měření.
rok zprovoznění:
2002
Údolní
podzemní měnírna
Běžný kolemjdoucí si při procházce po Obilním trhu nemusí ani povšimnout malého poklopu, za nímž se skrývá rozsáhlá podzemní měnírna proudu, kterým napájí tramvaje a trolejbusy. Uvnitř se kromě hlavní vstupní místnosti nachází i místnost dozoru a místnost pro měření.
rok zprovoznění:
2002
Medlánky
tramvajová vozovna
Areál se začal stavět v roce 1953 a nesl název vozovna Královo Pole, ačkoliv se celý nachází v jižním cípu katastru Medlánek. Po pěti letech z něj poprvé vyjely tramvaje, ale také trolejbusy, které zde nocovaly až do roku 1964. Vozovna se postupně rozšiřovala, až se z ní stal nejrozlehlejší areál Dopravního podniku. V roce 1996 byla přejmenována na vozovnu Medlánky.
Původně vyjížděly vozy pouze ulicí Hudcovou na Řečkovickou trať a až roku 2008 byla zprovozněna spojka k nově zbudované smyčce Technologický park, takže dnes mohou tramvaje projíždět vozovnou a vyjíždět i na trať v Purkyňově ulici.
rok zprovoznění:
1958
plocha celého areálu:
přes 105 500 m²
plocha tramvajové vozovny:
přes 35 500 m²
prohlídka bez popisků
sál kontrolních prohlídek
exteriéry
odstavná hala
mycí linka
historické vozy TMB
Tatranská
měnírna
Mnozí se nás ptají, co že to vlastně v kopci pod katedrálou skrýváme. Přímo pod hradbami se nachází soustava bunkrů civilní obrany, které ale nepatří Dopravnímu podniku (a které mají být brzy zpřístupněny veřejnosti). Naše je však měnírna pod ulicí Bašty, dodávající proud skoro všem tramvajím v centru města.
Ulice byla již dávno přejmenována na Nádražní, ale měnírna, která stojí pod Petrovem v těsné blízkosti zastávky Nové sady, se stále nazývá Tatranská.
rok zprovoznění:
1956
Tatranská
měnírna
Mnozí se nás ptají, co že to vlastně v kopci pod katedrálou skrýváme. Přímo pod hradbami se nachází soustava bunkrů civilní obrany, které ale nepatří Dopravnímu podniku (a které mají být brzy zpřístupněny veřejnosti). Naše je však měnírna pod ulicí Bašty, dodávající proud skoro všem tramvajím v centru města.
Ulice byla již dávno přejmenována na Nádražní, ale měnírna, která stojí pod Petrovem v těsné blízkosti zastávky Nové sady, se stále nazývá Tatranská.
rok zprovoznění:
1956
Medlánky
autobusová vozovna
Poté co z Medlánecké vozovny odjely roku 1964 trolejbusy, byla jejich hala upravena pro garážování autobusů. V té době byly ještě v provozu původní garáže na Grmelově ulici ve Štýřicích, ale jejich kapacita přestávala rostoucímu provozu stačit.
Budovy autobusové a tramvajové vozovny jsou spolu vzájemně propojeny. Při průchodu areálem tak návštěvník ani nepozná, kde jedna končí a druhá začíná. Autobusy však mají vlastní odstavné plochy, vlastní myčku a samozřejmě i vlastní čerpací stanici — na rozdíl od většiny slatinských vozů, které spalují plyn, jezdí totiž ty medlánecké většinou na naftu.
rok zprovoznění:
1958
plocha celého areálu:
přes 105 500 m²
plocha autobusové vozovny:
přes 22 500 m²
prohlídka bez popisků
hlavní hala vozovny
odstavná plocha a mycí linka
Královo Pole
měnírna
Historicky druhá vozovna v Brně sloužila elektrickým tramvajím přes půl století. Byla maličká, vešlo se do ní pouze 12 malých vozů (tedy čtyři soupravy), a proto nemohla obstát v prostředí rychlého rozvoje dopravy po druhé světové válce. Tramvaje dostaly novou vozovnu v nedalekých Medlánkách a cihlová budova ve vnitrobloku na Palackého třídě byla přestavěna na měnírnu. Dnes už si jí všimne jen málokdo.
rok zprovoznění:
1900 (tramvajová vozovna)
1953 (přestavěna na měnírnu)
Královo Pole
měnírna
Historicky druhá vozovna v Brně sloužila elektrickým tramvajím přes půl století. Byla maličká, vešlo se do ní pouze 12 malých vozů (tedy čtyři soupravy), a proto nemohla obstát v prostředí rychlého rozvoje dopravy po druhé světové válce. Tramvaje dostaly novou vozovnu v nedalekých Medlánkách a cihlová budova ve vnitrobloku na Palackého třídě byla přestavěna na měnírnu. Dnes už si jí všimne jen málokdo.
rok zprovoznění:
1900 (tramvajová vozovna)
1953 (přestavěna na měnírnu)